Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010

Μελέτη για τα έργα πληροφορικής του Γ' ΚΠΣ: Κοντά στην αλήθεια...

Εξωραϊζει την εικόνα των έργων πληροφορικής στο δημόσιο, αλλά  μπορεί να οδηγήσει σε χρήσιμα συμπεράσματα...
 
Με αφορμή την πορεία ολοκλήρωσης των ενεργειών του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», το οποίο αναμένεται να κλείσει οριστικά εντός του έτους, η Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού και το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας δημοσιεύουν μελέτη με τίτλο «Ανάλυση έργων και Τελικών Δικαιούχων του Ε.Π. "Κοινωνία της Πληροφορίας"» και έρευνα με τίτλο «Αποτύπωση, λειτουργία και αξιολόγηση των Πληροφοριακών Συστημάτων και των Διαδικτυακών Πυλών που χρηματοδοτήθηκαν κατά το Γ΄ΚΠΣ από το Ε.Π. “Κοινωνία της Πληροφορίας”».

Η μελέτη περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για το σύνολο των έργων που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Ε.Π. «Κοινωνία της Πληροφορίας», από τα οποία προκύπτουν χρήσιμα συμπεράσματα για την αξιοποίηση του προγράμματος ανά κατηγορίες έργων, τελικών δικαιούχων, προϋπολογισμού και χωροθέτησης.

Η έρευνα είχε ως στόχο να διαπιστωθεί σε ποια κατάσταση βρίσκονται σήμερα μεγάλα έργα, τα οποία υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του ΕΠ «Κοινωνία της Πληροφορίας». Για τη διεξαγωγή της, προετοιμάστηκε από την Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού και στάλθηκε από το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας online ερωτηματολόγιο σε όλους τους δικαιούχους των έργων Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων, Διαδικτυακών Πυλών και Γεωγραφικών Πληροφοριακών Συστημάτων με προϋπολογισμό ένταξης ≥ 500.000€. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου, στο οποίο απάντησαν 74 τελικοί δικαιούχοι για 101 από τα 141 έργα που πληρούν τις προϋποθέσεις της έρευνας, οδηγούν στην εξαγωγή εξαιρετικά χρήσιμων συμπερασμάτων για την ανάπτυξη, λειτουργία και χρήση των Πληροφοριακών Συστημάτων και Διαδικτυακών Πυλών που υλοποιήθηκαν από το Ε.Π. «ΚτΠ» με προϋπολογισμό ≥ 500.000€.

Δευτέρα 26 Ιουλίου 2010

Το Μαξίμου, η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων και το φιλότιμο...

Οταν πριν από λίγους μήνες έπεσε στο τραπέζι του Μαξίμου η ιδέα της Ηλεκτρονικής Απογραφής των δημοσίων υπαλλήλων κάποιοι έσπευσαν να προσγειώσουν τον πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου στη σκληρή πραγματικότητα. "Δε γίνεται, ειδικά μέσα στο καλοκαίρι" υποστήριζαν. Και, τέλος πάντων, "τι να την κάνουμε την ηλεκτρονική απογραφή; Θα βρούμε τρόπους να διασταυρώσουμε τα στοιχεία των δημοσίων υπαλλήλων και των εργαζομένων στους ΟΤΑ". 

Ομως, ο ΓΑΠ ήταν ανένδοτος! "Η απογραφή θα γίνει". Το δεύτερο ζήτημα ήταν "ποιος θα την κάνει;" Το αυτονότητο ήταν να αναληφθεί η πρωτοβουλία από το υπουργείο Εσωτερικών. Δε χρειάστηκε πολλή ώρα προκειμένου να διαπιστωθεί πως στην περίπτωση του συγκεκριμένου υπουργείου "το μεν πνεύμα πρόθυμο (σ.σ. το έχει δείξει ο Γ. Ραγκούσης π.χ. με τη δωρεάν διάθεση της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως) η δε σαρξ ασθενής" (ήδη κυκλοφορούν διάφορα αστεία για τη Γενική Γραμματεία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης).

Τελικά, όπως λένε άνθρωποι στο Μαξίμου, το έργο ανελήφθη από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων που εποπτεύει ο Διομ. Σπινέλλης. Τότε περάσαμε στην τρίτη φάση: "Με ποιο σύστημα θα γίνει η απογραφή;" Tα στελέχη της Γ.Γ.Π.Σ. άρχισαν να ψάχνουν στην αγορά. Οπως μεταφέρθηκε στο Μαξίμου, η πρώτη προσφορά από την αγορά ήταν της τάξεως των 700.000 ευρώ. Δεν είναι και πολλά. Ομως ήταν εκτός budget. Το ψάξιμο συνεχίστηκε και τελικά η εφαρμογή, μέσω της οποίας έχουν ήδη καταχωρηθεί 763.180 δημόσιοι υπάλληλοι μέσα στο "ντάλα καλοκαίρι", αναπτύχθηκε με σχεδόν μηδενικό κόστος.

Επρεπε, όμως, να υπάρξει και μια δοκιμαστική φάση της εφαρμογής. Επεσε, λοιπόν, στο τραπέζι η ιδέα να γίνει δοκιμή με την εγγραφή του προσωπικού που εργάζεται στο Μέγαρο Μαξίμου. Ολοι συμφώνησαν, αλλά οι εγγραφές ήταν σχεδόν μηδενικές! Συνεπώς η δοκιμή της εφαρμογής (που ήταν φυσικό να αντιμετωπίσει μικροπροβλήματα τις πρώτες ημέρες) στην ουσία δεν έγινε ποτέ, αφού το προσωπικό του Μαξίμου απείχε της εγγραφής... Φυσικά δεν απείχε κατά την τελική φάση της απογραφής, αλλά στη δοκιμή δεν ήταν και τόσο πρόθυμοι.

Η μικρή ιστορία δείχνει πως τελικά αν υπάρχει λίγο φιλότιμο, αρκετή δουλειά και λίγη φαντασία κάτι μπορεί να γίνει...





Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010

Επιβεβαιώση για την ακύρωση του σχεδίου συγχώνευσης ΚτΠ ΑΕ - Παρατηρητηρίου και Ψηφιακές Ενισχύσεις

Τι έγραφα πριν από λίγες ημέρες για την ματαιωθείσα συγχώνευση μεταξύ ΚτΠ ΑΕ - Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ και Ψηφιακές Ενισχύσεις ΑΕ; Προ ολίγου μου ήρθε Δελτίο Τύπου του υπουργείου Οικονομίας στο οποίο αναφέρεται:
 
"Την Παρασκευή 16 Ιουλίου 2010, πραγματοποιήθηκε συνεδρία του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ, παρουσία της Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κας Λούκα Τ. Κατσέλη καθώς και του Ειδικού Γραμματέα Ψηφιακού Σχεδιασμού κου Αντώνη Μαρκόπουλου.

Η Υπουργός κα Λούκα Τ. Κατσέλη καλωσόρισε το νεοσύστατο Δ.Σ του οργανισμού, το οποίο εκπροσωπείται από τους: κο. Μιχάλη Αγγελόπουλο ως Πρόεδρο (αριστερά στη φωτό),  κο Ιωάννη Φωτεινόπουλο ως Αντιπρόεδρο, και τους κ.κ. Γεώργιο Γεωργιάδη, Ευάγγελο Ζάννη και Εμμανουήλ Σερρέλη ως μέλη.

* Η Υπουργός κα Λούκα Τ. Κατσέλη εξέφρασε την ικανοποίησή της για το έργο του Οργανισμού και τη διάχυση της τεχνογνωσίας από το άρτια καταρτισμένο προσωπικό. Αναφέρθηκε στην προοπτική ανάληψης διευρυμένων αρμοδιοτήτων για το Παρατηρητήριο για την ΚτΠ. Ευχήθηκε τέλος, καλή σταδιοδρομία στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο και αναπτυξιακή πορεία για τον Οργανισμό.
* Ο Ειδικός Γραμματέας κος Αντώνης Μαρκόπουλος (δεξιά στη φωτό), εξέφρασε την ικανοποίησή του από τη μέχρι σήμερα συνεργασία με το Παρατηρητήριο για την ΚτΠ και εξέφρασε την πεποίθηση ότι η ίδια αγαστή συνεργασία θα συνεχιστεί και στο μέλλον, στο πλαίσιο της προσπάθειας για την επιτυχή υλοποίηση του ΕΠ Ψηφιακή Σύγκλιση.
* Ο Πρόεδρος του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ, κος Μιχάλης Αγγελόπουλος, ευχαρίστησε για την τιμητική παρουσία τους την κα Υπουργό και τον κο Ειδικό Γραμματέα, και δήλωσε ότι η νέα διοίκηση του Οργανισμού σε συνδυασμό με τη γνώση και την εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού θα αποτελέσουν εχέγγυο στη δυναμική πορεία του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ". 

Από την ανακοίνωση είναι εμφανές πως το Παρατηρητήριο για την ΚτΠ θα συνεχίσει να κινείται αυτόνομα. Πρέπει, όμως, να βιαστούν γιατί τα στοιχεία τους είναι "μπαγιάτικα"!

Τρίτη 20 Ιουλίου 2010

Είναι πολλά τα λεφτά!

Δεν συνδέεται άμεσα με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, αλλά αξίζει τον κόπο να ασχοληθεί κανείς: Πρόκειται για την τιτάνια - στα χαρτιά τουλάχιστον έτσι φαίνεται - προσπάθεια της Ε.Ε να σηκώσει κεφάλι στην έρευνα.
Πέρασε στο ντούκου από τον οικονομικό τύπο στην Ελλάδα παρά το γεγονός πως αφορά σε επενδύσεις άνω των 6 δις. Ευρώ.

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/10/339&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Δείτε μερικά παραδείγματα ερευνητικών προσπαθειών που διάλεξε η Κομισιόν και προσέξτε γιατί απουσιάζει η Ελλάδα...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Πέμπτη 15 Ιουλίου 2010

Φτου και απ' την αρχή! Δε συγχωνεύονται ΚτΠ - Παρατηρητήριο - Ψηφιακές Ενισχύσεις!

Η εντύπωση που έχει δοθεί στα στελέχη των τριών φορέων είναι ότι δεν θα προχωρήσει η συγχώνευση. Ολα δείνχουν πως ήταν μια ακόμα εξαγγελία για τις ανάγκες του Μνημονίου, από αυτές που εξαγγελονται προκειμένου να μείνουν ανενεργές... 

Η προοπτική αυτή έχει ικανοποιήσει τις διοικήσεις των τριών φορέων, ιδίως των Ψηφ Ενισχύσεων και του Παρατηρητηρίου, που επιθυμούν να διατηρήσουν τις θέσεις τους. Η χρηματοδότηση της λειτουργίας τέτοιων φορέων γίνεται από το ΕΣΠΑ. 

Ενα πρώτο ερώτημα είναι γιατί η κυβέρνηση εξαγγέλει συγχωνεύσεις εφόσον δεν έχει τη διάθεση ή το μηχανισμό να τις προχωρήσει. Ενα δεύτερο ερώτημα είναι τι δουλειά θα κάνουν τόσα διοικητικά στελέχη. Ενα τρίτο ερώτημα είναι τι θα κάνει στο εξής το Παρατηρητήριο, αφού φαίνεται ότι όλα τα στατιστικά που αφορούν τη χώρα έχουν μείνει πίσω, ενώ σε εποχές επιτήρησης από το ΔΝΤ δεν είναι βεβαιο ότι υπάρχει σκοπιμότητα να διατίθενται τέτοια ποσά για στατιστικές που βγαίνουν ετεροχρονισμένα. 

Δευτέρα 5 Ιουλίου 2010

Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι...

Επειδή το μεγαλύτερο κομμάτι της δουλειάς για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, καθώς και τα δύο κείμενα που δημοσίευσα χθες (περιέχονται στο εκτενές κείμενο για τη δημόσια διαβούλευση), προέρχονται από τον Μιχάλη Κούτρα, σας παραπέμπω σε μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση στο προσωπικό του blog.

EETT: Από τους καλούς πελάτες του υπουργείου Οικονομικών

Ενώ όλοι ζητάνε λεφτά από τον Υπουργείο Οικονομικών, η ΕΕΤΤ του εδωσε 70 εκατ ευρώ ως πλεόνασμα της διετίας 2008-9, ένα αρκετά μεγαλύτερο ποσόν από τα 50 εκατ που είχε καταβάλει στην προηγούμενη διετή "δόση".
Η ΕΕΤΤ εισέπραξε τα 20 εκατ. του προστίμου στην Vodafone για τις υποκλοπές, ενώ η ΑΔΑΕ "κατάφερε" λόγω τεχνικών λαθών να μην εισπράξει ποτέ το πρόστιμο των 76 εκατ. που είχε  επιβαλει αρχικά στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας.
Παραδοσιακά τα διαθέσιμα της ΕΕΤΤ ήταν ένα καλό "όπλο" στα χέρια του εκάστοτε υπουργού Επικοινωνιών, κάτι που είχαν αξιοποιήσει κατά κόρον οι πρώην Υπουργοί Λιάπης και Στυλιανίδης. Είχαν αναθέσει πολλές μελέτες σε καθηγητές πανεπιστημίων, οι οποίες δεν ειναι γνωστό αν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ, που και για ποιο σκοπό...
Εαν δεν υπάρχει άλλος σχεδιασμός από την κυβέρνηση και το πολιτικό σύστημα, η ΕΕΤΤ μπορεί να γίνει το όχημα για να πωλήσει η ελληνική δημοκρατία το ψηφιακό μέρισμα και να εισπράξει περί τα δύο δισ. ευρώ. Οι ενδιαφερόμενοι μπορεί να είναι κανάλια, εταιρείες κινητής, αλλά και κοινοπραξίας ανάμεσα στις δύο αυτές κατηγορίες επιχειρήσεων. 

Για την κόντρα εταιρειών κινητής τηλεφωνίας και εκδοτών για το ψηφιακό μέρισμα δες και αυτό το ενδιαφέρον ρεπορτάζ της "Ισοτιμία".

Κυριακή 4 Ιουλίου 2010

Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση: Η ευρωπαϊκη εμπειρία

Τα εξαιρετικά στοιχεία που ακολουθούν περιλαμβάνονται στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης για το σύμβουλο / ους του έργου Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης. Εξηγούν τις προσπάθειες που έγιναν, από τις αρχές της δεκαετίας του '80, στην Ευρώπη για την καθιέρωση ενός σύγχρονου συστήματος συνταγογράφησης, αλλά και τα οφελη για τις χώρες που το εφήρμοσαν. 

Σύμφωνα με το κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης:

Η πρώτη καταγραφή των πλεονεκτημάτων μιας ψηφιακοποίησης της συνταγογράφησης, ανάγεται στις αρχές της δεκαετίας του 1980 στη Σουηδία. Ήδη το 1983, στη Σουηδία, η πρώτη παγκοσμίως ηλεκτρονική συνταγή παρήχθη και διακινήθηκε από ένα ιατρείο σε ένα κοντινό φαρμακείο . Αλλά η ανωριμότητα των τεχνολογιών δικτύωσης και τηλεπικοινωνιών δεν επέτρεψε τη γρήγορη επέκταση αυτής της νέας πρακτικής. Στα τέλη όμως της δεκαετίας του 1990, οι τεχνολογίες είχαν ήδη ωριμάσει αρκετά και η Σουηδική κυβέρνηση υιοθέτησε μια εθνική στρατηγική που επέτρεψε τη ραγδαία αύξηση της διείσδυσης της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης , φτάνοντας στην παραγωγή 2,7 εκατομμυρίων ηλεκτρονικών συνταγών ανά μήνα, τον Σεπτέμβριο του 2008, αριθμός που αντιστοιχεί στο 70% του συνόλου των παραγόμενων συνταγών. Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνεται στο παρακάτω σχήμα. 

Η διείσδυση σήμερα στη χώρα είναι 97% στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) και 87% στη νοσοκομειακή. Στη Σουηδία έχει υπολογιστεί πως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση γλιτώνει 100 ώρες εργασίας ανά ιατρό ανά έτος, ενώ ακόμα πιό σημαντική είναι η διευκόλυνση της εργασίας των φαρμακοποιών. Από την πλευρά των πολιτών, στη Σουηδία το 95% αυτών που έλαβαν ηλεκτρονική συνταγή δηλώνει πως θέλει να την ξαναχρησιμοποιήσει . Οι ίδιοι οι Σουηδοί ταυτοποιούν ως παράγοντες της επιτυχίας τους α) τον μακροχρόνιο πειραματισμό και τη συνακόλουθη τεχνογνωσία που παρήχθη, β) την προσήλωση στην ΠΦΥ και γ) την εμπιστοσύνη των πολιτών για την ασφάλεια των δεδομένων. 

Στη Δανία, η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση έχει πάει ένα βήμα παραπέρα. Ήδη από το 2002, το 85% των ιατρών και το 100% των φαρμακοποιών μπορούσε να παραγάγει και να διακινήσει ηλεκτρονικές συνταγές . Σήμερα, 1,5 εκατομμύριο συνταγές διακινούνται ηλεκτρονικά κάθε μήνα σε όλο το εύρος του δανέζικου τομέα υγείας. 

Η Medcom είναι ο κοινοπρακτικός φορέας που ‘τρέχει’ την ΗΣ στη Δανία. Χρηματοδοτείται από πέντε υπουργεία και την ένωση των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Σε μελέτες της Medcom αναφέρεται ότι: α) για κάθε ημέρα χωρίς ηλεκτρονική συνταγογράφηση το δανέζικο κράτος έχανε 225.000 €, και β) ότι κάθε χειρόγραφη συνταγή, κόστιζε στο σύστημα 2,3 € μόνο για μεταφορικά. 

Επιπλέον, κάθε Δανός πολίτης, έχει το φαρμακευτικό του ιστορικό διαθέσιμο σε μια διαδικτυακή καρτέλα μέσω ειδικού λογισμικού. Όλα αυτά εντός ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, μέσω του οποίου, περισσότερο από 90% των ιατρείων, όλα τα φαρμακεία, τα νοσοκομεία, τα εργαστήρια και οι δομές κατ’ οίκον φροντίδας, ανταλλάσουν κάθε χρόνο περισσότερα από 30 εκατομμύρια μηνύματα. Τα πλεονεκτήματα αυτής της ολοκλήρωσης μπορούν να αναπαραχθούν και εκτός Δανίας μέσω ολοκληρωμένου ειδικού λογισμικού. Η στρατηγική της Δανίας για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών υγείας συνοψίζεται στο κείμενο «National Strategy for Digitalisation of the Danish Healthcare Service 2008-2012» . 

Στη Φινλανδία, οι προσπάθειες για υλοποίηση Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης ξεκίνησαν το 2002. Προς το τέλος του 2004, η αξιολόγηση του πρώτου πιλοτικού προγράμματος, έλαβε χώρα . Το 2006 τέθηκε σε ισχύ το σχετικό θεσμικό πλαίσιο. Σήμερα, το σύστημα λειτουργεί και βασίζεται σε μια εθνική βάση δεδομένων για τις ηλεκτρονικές συνταγές την οποία φιλοξενεί και συντηρεί το KELA, ο μοναδικός ΦΚΑ στη χώρα. Το σύστημα συμπεριλαμβάνει smart ID-cards για τους επαγγελματίες υγείας, με τη χρήση ηλεκτρονικών υπογραφών (eSignature) και κρυπτογράφησης SSL για τα μηνύματα. 

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως ήδη από το 1997 στη Φινλανδία, οι γιατροί που συνταγογραφούν περισσότερες από 200 αποζημιωθείσες από ΦΚΑ συνταγές ετησίως, λαμβάνουν κάθε χρόνο μια έκθεση η οποία περιλαμβάνει: πόσες συνταγές εξέδωσαν, το κόστος τους σε σύνολο, αναλυμένο ανά ηλικιακή ομάδα και φύλο, το μέσο κόστος ανά συνταγή, το είδος των φαρμάκων που έχει συνταγογραφήσει περισσότερο ο γιατρός, και τα είδη των σκευασμάτων που ευθύνονται περισσότερο για το κόστος. Οι τιμές αυτές συγκρίνονται με το μέσο όρο για την ίδια ιατρική ειδικότητα . 

Στη Μεγάλη Βρετανία, η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση ακολούθησε διάφορες διαδρομές, άλλοτε παράλληλες και άλλοτε αλληλοτεμνόμενες, λόγω απουσίας της κατάλληλης εθνικής στρατηγικής. Υπάρχουν παραδείγματα όπως των πανεπιστημιακών νοσοκομείων του Birmingham που ανέπτυξαν ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, εφαρμογές με ίδια μέσα (in-house), παραδείγματα μεμονωμένων τμημάτων σε νοσοκομεία που χρησιμοποιούν εμπορικό λογισμικό (πχ ογκολογικές κλινικές), αλλά και παραδείγματα νοσοκομείων που χρησιμοποιούν εμπορικό λογισμικό σε όλα τους τα τμήματα . Όμως, στα πλαίσια του προγράμματος NPfIT (National Program for IT) και του NHS Connecting for Health, αναπτύχθηκε το NHS Care Records Service (πρόγραμμα κεντρικής αποθήκευσης και διαχείρισης ηλεκτρονικών αρχείων) στο πλαίσιο του οποίου προσφέρονται υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης. Η ανάπτυξή τους δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και στην παρούσα φάση (Electronic Prescription Service (EPS) – Release 2) οι ασθενείς λαμβάνουν ΚΑΙ έντυπη εκδοχή της συνταγής, όπως άλλωστε συμβαίνει και στην πλειονότητα των χωρών. 

Περισσότερα για την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση στη Μεγάλη Βρετανία μπορεί κανείς να πληροφορηθεί από τις ανηρτημένες στο διαδίκτυο παρουσιάσεις του National ePrescribing Forum που έλαβε χώρα το Μάρτιο του 2010 . 

Πλήθος εμπορικών εφαρμογών με σημαντική προστιθέμενη αξία (συνταγολόγια, αλληλεπιδράσεις μεταξύ φαρμάκων κτλ) είναι διαθέσιμες στις ΗΠΑ. Η υιοθέτηση της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης χαίρει ευρείας πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής υποστήριξης αλλά δεν έχει ακόμη καταφέρει να επιτύχει τους στόχους της. Στην πραγματικότητα, δύο γεγονότα πυροδότησαν τις εξελίξεις: α) ο τυφώνας Κατρίνα το 2005, που ανέδειξε την ανάγκη για ηλεκτρονικές υπηρεσίες υγείας και β) η μελέτη του Institute of Medicine (IOM) “Preventing Medication Errors” που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2006. Όμως, στην αρχή της δεκαετίας του 2000 η ηλεκτρονική διακίνηση συνταγών απαγορευόταν σε αρκετές πολιτείες και αυτό χρειάστηκε να φτάσει το 2007 για να εξαλειφθεί. Σημαντικό βήμα προς τα εμπρός έγινε με την υιοθέτηση οικονομικών κινήτρων και αντικινήτρων για τους ιατρούς το 2009. Στις ΗΠΑ λειτουργεί ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο πληροφοριακό δίκτυο υγείας το οποίο προήλθε από συνένωση εταιρειών, δύο αμερικανικών ενώσεων φαρμακείων, και τους τρείς μεγαλύτερους αμερικανικούς PBM’s (οι περισσότεροι ασφαλιστικοί οργανισμοί στις ΗΠΑ προσλαμβάνουν PBM’s (Prescription Benefit Managers) οι οποίοι συμβάλλονται με τα φαρμακεία και αναλαμβάνουν τη γραφειοκρατία της εκκαθάρισης των συνταγών). Το δίκτυο αυτό καλύπτει όλη την επικράτεια και φέρνει σε επαφή τους συνταγογράφους με την συντριπτική πλειοψηφία των φαρμακείων. Επίσης, πιστοποιεί λογισμικό τρίτων εταιρειών για χρήση μέσω του δικτύου της και έχει μέχρι σήμερα πιστοποιήσει περισσότερες από 200 εφαρμογές.

Σάββατο 3 Ιουλίου 2010

Χειρόγραφη συνταγή, λάθος φάρμακο...


Ο πίνακας που ακολουθεί προέρχεται από το κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης για το σύμβουλο /ους στο έργο της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης (αν το βρείτε στο νέο site της ΚτΠ ΑΕ, γράψτε μου...). Δείχνει, με βάση στοιχεία του ΙΚΑ για το 2003 (υποθέτω θα είναι τα τελευταία...), τα λάθη στα οποία υπέπεσαν οι φαρμακοποιοί, κλπ, κατά τη χρήση του σημερινού χειρόγραφου συστήματος συνταγογράφησης. Μα γιατί γράφω συνέχεια για τη συνταγογράφηση; Δυστυχώς, είναι ένα από τα λίγα έργα που ο σχεδιασμός τους προχωρεί με κανονικούς ρυθμούς...

Με βάση στοιχεία του ΙΚΑ, το 2003 τα λάθη στη συνταγογράφηση κατανέμονταν ως εξής: 

Χορήγηση φαρμάκου διαφορετικού του συνταγογραφημένου                 66,0% 
Κωδικός κουπονιού εκτός αρχείου φαρμάκων (συμπ. ΙΦΕΤ)                 9,9% 
Αριθμός φαρμάκων διαφορετικός των συνταγογραφημένων                 3,8% 
Μη ορθή εκτέλεση επαναλαμβανόμενης συνταγής                                 3,7% 
Συνταγογράφηση πλέον των 2 κυτίων χωρίς αναγραφή χρόνιας πάθησης 3,3% 
Συνταγή άνω του επιτρεπόμενου ποσού χωρίς θεώρηση                         3,1% 
Λοιπά                                                                                                        10,2%

Στο κείμενο της διαβούλευσης αναφέρεται πως "με το χειρόγραφο σύστημα δεν μπορεί να υπάρξει ποιοτικός έλεγχος της συνταγής τη στιγμή της συνταγογράφησης. Έτσι, ένας ιατρός μπορεί να αναγράψει δύο σκευάσματα που έχουν γνωστή και τεκμηριωμένη μεταξύ τους αλληλεπίδραση, ή να αναγράψει σκεύασμα που αντενδείκνυται για μία άλλη πάθηση ή αλλεργία που έχει ο ασθενής. Η υπερ ή η υποδοσολόγηση για την ηλικία και το βάρος του ασθενούς είναι επίσης ένα θέμα. Όσο άρτιο και αν είναι το γνωστικό επίπεδο των ιατρών, τέτοια σφάλματα είναι υπαρκτά".
Ένα ακόμη πρόβλημα είναι η συμμόρφωση των ασθενών. "Με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία, μόνο το 22% των συνταγών εκτελούνται από τους ασθενείς με βάση τις οδηγίες αναγραφής τους. Το 14% δεν εκτελεί τη συνταγή, το 13% την εκτελεί αλλά δεν χρησιμοποιεί τα φάρμακα, το 22% διακόπτει πρόωρα τη θεραπεία, ενώ το 29% μειώνει κατά την κρίση του τη δοσολογία.  Σε όλες τις περιπτώσεις έχουμε προφανή κατασπατάληση του πόρου της ιατρικής επίσκεψης, του κορεσμού του συστήματος υποδοχής (ουρές), κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος και υποβάθμιση της αποδοτικότητας (και με όρους υγείας και με όρους οικονομίας) του συστήματος. Ο έλεγχος και η παρακολούθηση της συνταγογράφησης μέσω ενός ολοκληρωμένου Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, μπορεί να βελτιώσει τη συμμόρφωση".

Σήμερα, "οι ΦΚΑ (σ.σ. Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης) εκδίδουν ατομικά βιβλιάρια υγείας και συνταγολόγια στα οποία γίνεται η συνταγογράφηση των φαρμάκων. Το σύστημα παρουσιάζει αξιοσημείωτη πολυμορφία. Σε μερικούς ΦΚΑ, το ατομικό βιβλιάριο υγείας και το συνταγολόγιο ταυτίζονται (πχ βιβλιάρια υγείας στρατιωτικών)".